Temeljna analiza delnice – Kako jo narediti?
Temeljna analiza zajema analizo finančnih podatkov in ekonomskih kazalnikov podjetja, z namenom oceniti njegovo notranjo vrednost.
Zakon o finančnem poslovanju, postopkih zaradi insolventnosti in prisilnem prenehanju (ZFPPIPP) je ključni pravni okvir v Republiki Sloveniji, ki ureja finančno poslovanje pravnih oseb (pred in ob nastanku insolventnosti), postopke povezane z insolventnostjo ter postopke prisilnega prenehanja pravnih oseb.
Pogovorno se izraza »insolventnost« in »bankrot« uporabljajta kot sopomenki, čeprav imata različen (pravni) pomen.
»Insolventnost« v finančnem pomenu (latinsko: »in«: besedotvorna nikalna predpona »ne« oz. »nasprotje« + »solventnum«: izpolniti, plačati, se osvoboditi obveznosti) pomeni nezmožnost izpolnjevanja obveznosti ob zapadlosti. Insolventnost je v osnovi finančni koncept, povezan z različnimi dejavniki, ki je s pravnim normiranjem pridobil tudi pravni pomen.
Insolventnost je položaj, ki nastane, če dolžnik ni sposoben poravnati svojih obveznosti, ki so zapadle v določenem obdobju, oziroma postane dolgoročno plačilno nesposoben. Povedano drugače: v splošnem pomenu je insolventnost finančno stanje, ko dolžnik ni sposoben izpolnjevati svoji obveznosti po dinamiki njihove zapadlosti.
V Sloveniji različne pravne položaje insolventnosti ureja ZFPPIPP (14. člen) in nanje veže določene pravne posledice, med primarnimi pa so to obveznosti družbe ter njenega poslovodstva in nadzornega sveta pri nastanku (grozeče) insolventnosti ter obveznost enakega obravnavanja upnikov.
Beseda »bankrot« pa izvira iz italijanske fraze »banca rotta« iz 15. stoletja, ki v dobesednem prevodu pomeni »prelomljen pult, miza oziroma prelomljena klop« in naj bi označevala star običaj, kjer so takratnim trgovcem z denarjem (zametki bančnih dejavnosti) na tržnicah upniki lomili klopi oziroma pulte, ker trgovci niso bili plačilno sposobni izpolniti svojih obveznosti.
Besed »bankrot« v današnjem času nima pravno-formalnega pomena, glede na siceršnji pomen pa je najbližje današnjemu pojmovanju stečajnega postopka.
Stečaj se poimenuje tudi kot lat. »concursus creditorum« in označuje množično združevanje oziroma tek upnikov k insolventnemu dolžniku s ciljem, da pridobijo poplačilo svojih terjatev. Insolventnost in stečaj torej v pravnem pomenu nista sopomenki in imata različne pomene.
Insolventnost označuje zatečeno finančno stanje nesposobnosti plačevanja obveznosti, stečaj pa je (skrajno) sredstvo oziroma formalni postopek, namenjen saniranju insolventnega stanja.
ZFPPIPP ureja naslednje postopke, ki so povezani z insolventnostjo:
Postopki zaradi grozeče insolventnosti: | Postopki zaradi insolventnosti: |
– postopek preventivnega prestrukturiranja – postopek sodnega prestrukturiranja | – postopek prisilne poravnave – stečajni postopek |
ZFPPIPP se v pogovornem jeziku pogosto označuje kot »stečajni zakon«, vendar pa je njegov domet normativnega urejanja širši kot »zgolj« normiranje postopkov, povezanih z insolventnostjo.
Poleg postopkov povezanih z insolventnostjo in prisilnega prenehanja, ZFPPIPP namreč ureja tudi temeljna pravila o finančnem poslovanju, ki veljajo tudi tekom normalnega gospodarskega delovanja gospodarskih družb (in drugih pravnih oseb) in se uporabljajo tudi kadar družbe niso v položaju (grozeče) insolventnosti.
Bistvo teh pravil je:
Položaj insolventnosti predstavlja neko dejansko stanje finančne (ne)stabilnosti družbe ali fizične osebe, ki (še) ni nujno povezano z nikakršnim formalnim postopkom.
Poslovodstvo je vselej dolžno ravnati s skrbnostjo profesionalne skrbnosti poslovnofinančne stroke in je v tem kontekstu dolžno neprestano nadzorovati položaj finančne stabilnosti in, ali je pri družbi podan položaj insolventnosti. V tej zvezi 14. člen ZFPPIPP določa različne oblike oziroma položaje, za katere se šteje, da je podana insolventnosti.
Pri spremljanju položaja insolventnosti je nadvse pomembna časovna komponenta, saj so za poslovodstvo predpisani relativno kratki roki za sprejem ukrepov kot posledice nastale insolventnosti (1 mesec).
Poleg tega velja neizpodbojna domneva (33. člen ZFPPIPP), da je družba postala insolventna takrat, ko bi tak položaj družbe lahko ugotovilo poslovodstvo, če bi člani poslovodstva ravnali s profesionalno skrbnostjo poslovnofinančne stroke in stroke upravljanja podjetij.
Povedano drugače: roki za sprejem ukrepov ob nastanku insolventnosti pričnejo teči od dejanskega nastanka insolventnosti, ko bi ga poslovodstvo, če bi ravnalo v skladu s profesionalno skrbnostjo moralo ugotoviti, ne glede na to, ali je poslovodstvo takšno insolventnost dejansko tudi ugotovilo.
Poglejmo si praktični primer insolventnega podjetja. Kapitalska družba v letnem poročilu za poslovno leto 2022 izkazuje naslednje finančno stanje:
Kapital | 122.819 EUR |
Osnovni kapital | 250.000 EUR |
Rezerve iz dobička | 5.500 EUR |
Čisti dobiček/izguba obračunskega obdobja | -51.238 EUR |
Preneseni dobiček/izguba | -81.443 EUR |
Družba je po stanju na dan 31. 12. 2022 imela 250.000 EUR osnovnega kapitala ter 5.500 EUR rezerv iz dobička, hkrati pa je izkazovala skupno 132.681 EUR čiste in prenesene izgube.
V skladu z 2. točko tretjega odstavka 14. člena ZFPPIPP se pri dolžniku, ki je kapitalska družba šteje, da je postal dolgoročno plačilno nesposoben (in s tem insolventen), če je izguba tekočega leta, skupaj s prenesenimi izgubami, dosegla polovico osnovnega kapitala in te izgube ni mogoče pokriti v breme prenesenega dobička ali rezerv.
Poslovodstvo pa bi se lahko seznanilo z obstojem insolventnosti (najkasneje) marca 2023, ko je potekel rok za sestavo računovodskih izkazov za leto 2022, ki so izkazovali znesek čiste in prenesene izgube, ki presega polovico osnovnega kapitala in je ni bilo mogoče pokriti v breme prenesenega dobička ali rezerv.
Če bi poslovodstvo ravnalo s profesionalno skrbnostjo poslovnofinančne stroke in stroke upravljanja podjetij, kar je temeljno merilo skrbnosti poslovodstva pri vodenju poslov družbe v skladu z drugim odstavkom 28. člena ZFPPIPP, pa bi poslovodstvo moralo ugotoviti insolventnost že prej.
Ob nastanku insolventnosti mora poslovodstvo:
Opustitev ali nepravočasno postopanje poslovodstva ob nastopu insolventnosti v nasprotju z določili iz 38. člena ZFPPIPP predstavlja protipravno ravnanje, ki je temelj obstoja odškodninske odgovornosti poslovodstva v skladu z 42. členom ZFPPIPP.
Kršitve obveznosti poslovodstva ob nastopu grozeče insolventnosti so predmet odškodninske presoje po določilih Zakona o gospodarskih družbah (ZGD-1).
Znesek škode, za katero odgovarjajo člani poslovodstva osebno, če ob insolventnosti pravočasno ne sprejmejo ukrepov (ali kršijo obveznost enakega obravnavanja upnikov), se domneva, da je enak razliki med celotnim zneskom terjatev upnikov v stečajnem postopku in zneskom, do katerega so bile terjatve v stečajnem postopku poplačane (drugi odstavek 42. člena ZFPPIPP).
Pod določenimi pogoji se lahko odškodninska odgovornost omeji, vendar za člane poslovodstva ne manj kot:
Splošno spoznanje finančne stroke je, da je treba, če družba postane insolventna, ukrepati hitro. Če postane družba insolventna, stopijo v ospredje interesi upnikov in postanejo nadrejeni interesom lastnikov.
Velja paradigma: »preden sleherni upnik izgubi 1 EUR, mora lastnik izgubiti celotno naložbo«. Navedeno je v ZFPPIPP povzdignjeno tudi na zakonsko obveznost (npr. 136. člen in drugi odstavek 373. člena ZFPPIPP).
Kot je bilo že omenjano, je novela ZFPPIPP-H (pričetek veljavnosti: 1. 11. 2023) dodatno zaostrila obveznosti poslovodstva z vidika ažurnosti in doslednosti spremljanja likvidnosti ter plačilne sposobnosti, in sicer tako, da zahteva ukrepanje »že« v fazi grozeče insolventnosti in ne šele ob nastanku insolventnosti.
Doslej (do novele ZFPPIPP-H) je namreč veljalo, da je moralo poslovodstvo spremljati in pravočasno urgirati »šele« ob nastanku insolventnosti in v tej zvezi sprejemati ukrepe v smeri odprave insolventnosti.
Novela ZFPPIPP-H pa, s ciljem spodbujanja za pravočasno reagiranje, določa nove obveznosti poslovodstva, ki bodo, če bodo izvedene pravočasno, insolventnost lahko preprečile. V ta namen zakon na novo opredeljuje »grozečo insolventnosti«, ki v skladu s 13.a členom pomeni položaj, ki nastane, če je verjetno, da bo v obdobju enega leta postal dolžnik insolventen.
V tej zvezi so poslovodstvu določene nove (dodatne) obveznosti, in sicer mora v osnovi nenehno spremljati dogajanje ki bi lahko ogrozilo nadaljnji obstoj družbe.
Če poslovodstvo prepozna tak razvoj dogodkov, ki pomeni stanje grozeče insolventnosti, mora:
Z namenom zgodnjega odkrivanja stanja grozeče insolventnosti ZFPPIPP-H dodatno uvaja nove obveznosti za nekatere zunanje izvajalce, ki so po noveli dolžni pisno opozarjati družbo o nastanku grozeče insolventnosti:
Revizor, računovodja ali druga oseba, ki za podjetje opravlja storitve, povezane s poslovanjem ali pregledom poslovanja družbe, mora poslovodstvo pisno opozoriti, če pri opravljanju svojih storitev ugotovi, da je nastal položaj grozeče insolventnosti ali insolventnosti.
Ministrstvo za gospodarstvo je v sodelovanju s Fakulteto za družbene vede razvilo in oblikovalo model ekonomskih indikatorjev za signaliziranje stanja grozeče insolventnosti v posamezni gospodarski družbi. Gre za uveljavljen »z-score« model, ki je javno dostopen v obliki excel datoteke z ustrezno nastavljenimi formulami za izračun verjetnosti nastanka insolventnosti.
Poslovodstvo ima ob nastanku grozeče insolventnosti na voljo širok nabor možnosti pri izbiri ukrepov finančnega prestrukturiranja, usmerjenih v odpravo grozeče insolventnosti in lahko vključujejo:
Poslovodstvo ima v času grozeče insolventnosti široke možnosti izbire ukrepov finančnega prestrukturiranja. Ukrepi bodo v tem primeru primarno še zunajsodni in bodo temeljili na dogovorih s ključnimi upniki glede obsega in načina prostovoljnega prestrukturiranja dolga.
Za primere, ko poslovodstvo ocenjuje, da doseganje dogovora z vsemi upniki ne bo mogoče, ZFPPPPP-H za ta namen omogoča že v fazi grozeče insolventnosti ustrezne postopke prestrukturiranja, v katerem se lahko doseže tudi preglasovanje oziroma doseže potrditev načrta prestrukturiranja, čeprav se z njim ne strinjajo vsi upniki.
Za ta namen ima poslovodstvo na voljo:
Preventivno prestrukturiranje se vodi z namenom, da se dolžniku (ki se razvršča med majhne, srednje ali velike družbe), za katerega je verjetno, da bo v obdobju enega leta postal insolventen (grozeča insolventnost), omogoči, da na podlagi sporazuma o finančnem prestrukturiranju izvede ustrezne ukrepe prestrukturiranja svojih finančnih obveznosti in druge ukrepe finančnega prestrukturiranja, potrebne, da odpravi vzroke, zaradi katerih bi lahko postal insolventen.
Finančna terjatev je terjatev do dolžnika, ki je nastala na podlagi:
Postopek je namenjen proaktivnemu izogibanju grozeči insolventnosti in finančnim težavam. Cilj je doseči z upniki sporazum o finančnem prestrukturiranju finančnih terjatev, s katerim bi se naj obnovila finančno stabilnost podjetja preden postane insolventno.
Preventivno prestrukturiranje vključuje vložitev predloga za začetek postopka pred sodiščem, pogajanja z upniki, reorganizacijo poslovanja, možno spremembo lastništva ali vodstva, prestrukturiranje dolgov in druga finančna prestrukturiranja.
Preventivno prestrukturiranje omogoča podjetju, da s prestrukturiranjem finančnih terjatev nadaljuje z delovanjem in se izogne morebitni likvidaciji ali stečaju. Poleg ostalih pogojev, sporazum o finančnem prestrukturiranju v okviru postopka preventivnega prestrukturiranja prične veljati, ča zanj izreče privolitev dolžnik in zahtevana večina upnikov finančnih terjatev (75%).
Postopek sodnega prestrukturiranja zaradi odprave grozeče insolventnosti predstavlja nov postopek za primere grozeče insolventnosti.
Vodi se z namenom, da se na podlagi sklenjene prisilne poravnave omogoči izvedba finančnega prestrukturiranja, ki je potrebno, da se odpravijo vzroki, zaradi katerih bi dolžnik lahko postal insolventen. Ta postopek se tako pridružuje obstoječemu postopku preventivnega prestrukturiranja, saj sta oba ta postopka namenjena odpravi grozeče insolventnosti.
Postopek preventivnega prestrukturiranja je primarno namenjen prestrukturiranju finančnih terjatev in predvsem srednjim in velikim gospodarskim družbam, kar posledično terja tudi manj sodne intervencije in nadzora.
Navedeno je bil poglavitni razlog novele ZFPPIPP-H za uvedbo novega postopka sodnega prestrukturiranja, ki je namenjen vsem gospodarskim družbam in samostojnim podjetnikom, ki jim insolventnost šele grozi, prav tako je namenjen prestrukturiranju vseh terjatev, tako finančnih kot tudi poslovnih.
Ključne značilnosti postopka sodnega prestrukturiranja:
Namen prisilne poravnave je reševanje finančnih težav insolventnega podjetja. Cilj je doseči večinsko strinjanje z upniki o načinu in pogojih poplačila dolgov v skladu s predlaganim načrtom finančnega prestrukturiranja. Podjetje nadaljuje z delovanjem, dolgovi pa so prestrukturirani na način, ki je sprejemljiv za večino upnikov.
Postopek prisilne poravnave je naslednji: Dolžnik predloži predlog za začetek postopka prisilne poravnave, katerega sestavni del je tudi načrt finančnega prestrukturiranja, sodišču in upnikom. Če upniki predlog prisilne poravnave izglasujejo z zadostno večino, postane pravnomočen. Pred vložitvijo popolnega predloga je potrebno izdelati celoten načrt finančnega prestrukturiranja, predlog prisilne poravnave, cenilna poročila, ipd.
Potrjena prisilna poravnava učinkuje za vse terjatve upnikov do dolžnika, ki so nastale do začetka postopka prisilne poravnave, ne glede na to, ali je upnik to terjatev prijavil v postopku prisilne poravnave, ali je upnik glasoval prosti sprejetju predlagane prisilne poravnave.
Prisilna poravnava ne učinkuje za zavarovane terjatve, prednostne terjatve in izločitvene pravice Prisilna poravnava lahko vključuje delno odpust dolgov, odlog plačil, spremembe v pogojih dolga ali pa predlog prisilne poravnave vključuje prestrukturiranje zavarovanih terjatev (npr. odlog zapadlosti, debt-to equity swap, ipd).
Poenostavljena prisilna poravnava je bila z novelo ZFPPIPP-H preimenovana v »prisilno poravnavo za malo gospodarstvo«. Poleg preimovanja je bilj cilj zakonodajalca, da z nekaterimi spremembami prepreči zlorabe postopkov, ki so se jih nekateri dolžniki posluževali z institutom poenostavljene prisilne poravnave.
V osnovi gre za postopek, ki je podoben prisilni poravnavi z nekaterimi poenostavitvami (oziroma zaostritvami v primerjavi s prejšnjo poenostavljeno prisilno poravnavo). Omejen je za gospodarske družbe ki izpolnjujejo vsa tri merila, ki jih ZGD-1 določa za uvrščanje v skupino mikro družb, in če vrednost aktive v zadnjih dveh letih ni presegla 700.000 eurov ter višina vseh njihovih obveznosti ne presega 700.000 eurov.
Poenostavitve so zlasti:
Postopek je hitrejši in povezan z nižjimi stroški od običajne prisilne poravnave. Dolžnik predloži načrt poravnave, ki ga morajo upniki izglasovati. Vsa druga pravila, ki veljajo za redno prisilno poravnavo (na primer imenovanje upravitelja, ki nadzira poslovanje dolžnika in preveri obstoj prijavljenih terjatev) veljajo tudi v postopku prisilne poravnave za malo gospodarstvo.
Do stečaja pride, ko podjetje ne more več izpolnjevati svojih finančnih obveznosti in ni več sposobno nadaljevati z delovanjem. Stečajni postopek se začne na sodišču. Stečajni upravitelj prevzame nadzor nad premoženjem dolžnika in vodi postopek unovčitve stečajne mase z namenom poplačila upnikov pod najboljšimi pogoji.
Stečaj vodi do prodaje premoženja in razdelitve sredstev med upnike in se zaključi z izbrisom družbe. Ko je enkrat (pravnomočno) začet postopek stečaja, le-tega ni mogoče prekiniti in nadaljevati z morebitnim postopkom prisilne poravnave ali drugim finančnim prestrukturiranjem.
Pri finančnem poslovanju podjetij je preventiva bistveno bolj pomembna kot kurativa. Zato si za konec poglejmo glavne razloge, zakaj se podjetja najpogosteje znajdejo v težavah:
Pri zgoraj navedenih razlogih lahko zagotovo pomaga najem finančnega direktorja.
Vsak od teh dejavnikov lahko samostojno ali v kombinaciji povzroči finančne težave za podjetje. Zato je za podjetja ključnega pomena, da imajo strategije za obvladovanje teh tveganj in zagotovitev finančne stabilnosti. Če pa se na obzorju nakazujejo težave, pa je potrebno odreagirati hitro, strokovno ter preventivno.