Ethereum: Programabilni denar in prihodnost decentralizacije
Ethereum je platforma zasnovana na blockchain tehnologiji, ki omogoča izvajanje pametnih pogodb in decentraliziranih aplikacij (dApps).
Poslovni načrt je eden izmed najbolj pogostih poslovnih dokumentov, ki se ga uporablja za različne namene, od preverbe poslovne ideje, do zagona nove investicije ali še bolj pogosto za pridobivanje novih virov financiranja.
Ne glede na namen, je poslovni načrt predvsem dokument, ki opisuje cilje podjetja, izbrane strategije za doseganje teh ciljev in sredstva, ki so potrebna za njihovo realizacijo. Poznamo več vrst poslovnih načrtov, ki se razlikujejo predvsem glede na vsebinske poudarke in format.
Poslovni načrt običajno vsebuje tako vsebinski del, kot tudi finančni načrt. Napišemo ga lahko »iz nič« v pisarniških orodjih, ali si pomagamo z različnimi orodji.
Prenesite našo brezplačno predlogo za pisanje poslovnega načrta:
V tem članku boste spoznali vse, kar morate vedeti o pripravi poslovnega načrta, prav tako si bomo pogledali praktične primere poslovnih načrtov.
Poslovni načrt je dokument, ki predstavi poslovno idejo ter priložnost na trgu, prav tako pa opisuje cilje podjetja, izbrane strategije za doseganje teh ciljev in sredstva oziroma vire, ki so potrebna za realizacijo zastavljenih ciljev.
Poslovni načrt je tako analitični dokument, saj vključuje analizo trga, kupcev in konkurence, kot tudi kreativni dokument, kjer se predstavi inovativnost poslovne ideje, diferenciacijo od konkurence in izbrane strategije rasti.
Ena največjih dodanih vrednosti poslovnega načrta je sam proces načrtovanja, skozi katerega si podjetnik ali management vzame dovolj časa za sistematično zbiranje in analizo informacij ter izbor optimalne poti razvoja podjetja ali projekta.
Poslovni načrt je sicer »živ« dokument, ki ga je potrebno neprestano nadgrajevati. Bolj, kot je podjetje v začetnih fazah rasti, težje je napisati kakovostni poslovni načrt, saj je v dokumentu večje število nepreverjenih predpostavk (več o tem kasneje).
Bolj, kot je podjetje zrelo in ima stabilno zgodovino poslovanja, bolj konkreten in natančen je lahko poslovni načrt.
Poslovni načrt se lahko piše za interne potrebe ali za zunanje deležnike. Ko govorimo o zunanjih deležnikih je poslovni načrt potreben predvsem za pridobivanje virov financiranja.
Konkretni tovrstni primeri so:
Poslovni načrt pa se lahko uporablja tudi za interne potrebe, kot so:
Na poslovnih šolah pa je pisanje poslovnega načrta tudi pogosta vaja, skozi katero študentje spoznajo osnove podjetništva, različne vidike poslovanja (marketing, finance, zaščita intelektualne lastnine ipd.), obenem pa skozi poslovni načrt lahko razvijejo poslovno idejo v priložnost.
Obstaja več različic poslovnih načrtov. V osnovi je rdeča nit dokumenta enaka, to je predstavitev stanja podjetja in načrta razvoja posla, glede na namembnost pa lahko dokument vključuje različne poudarke ali je predstavljen na različne načine. Nekaj primerov najpogostejših variacij poslovnih načrtov:
V tej objavi si bomo pogledali predvsem vsebino klasičnega poslovnega načrta. Kot omenjeno so ostale izvedenke podobne, z večjimi ali manjšimi poudarki v posameznih poglavjih poslovnega načrta.
Pisanje poslovnega načrta ni težko (mogoče z izjemo finančnega načrta), vsekakor pa časovno zahtevno. Dober poslovni načrt zajema od 100 do 200 ur dela (odvisno od obsega in znanja), končni dokument obsega od 20 do 30 strani plus finančni načrt in priloge.
Pomembno je, da je poslovni načrt lepo urejen, skladen s celostno grafični podobo podjetja, jasen, transparenten in brez slovničnih napak.
Običajno so koraki pisanja poslovnega načrta naslednji:
Prvi korak pri pisanju poslovnega načrta je zbiranje vseh potrebnih informacij, to so tako informacije interne narave (ideje, strategije ipd.), kot zunanje informacije (o trgu, konkurenci ipd.). Priporočljivo je, da odpremo novo mapo na disku, kamor shranimo vse relevantne informacije, ki jih najdemo.
Zbiranje poslovnih informacij vključuje vse sledeče informacije, vezane na poslovno priložnost:
Običajno je potrebno zbrati večje število dokumentov, od več 10 pa do več 100.
Ko zberemo vse informacije sledi analiza zbranih informacij. Poglobljena in dosledna analiza nam omogoča, da si ustvarimo dobro sliko o trgu, velikosti priložnosti, načrtih konkurence, prav tako pogosto dobimo ideje, kako lahko še izboljšamo naš načrt realizacije ideje oziroma projekta.
V fazi analize zbranih informacij pogosto zbrane dokumente rangiramo od tistih, ki jih moramo nujno vključiti v poslovni načrt, do tistih, kjer so koristni samo posamezni deli, dokumente, ki nam ne koristijo pa lahko zavržemo. V fazi zbiranja informacij smo lahko manj strogi pri filtriranju.
Sledi pisanje poslovnega načrta, kjer vse zbrane in analizirane informacije sistematično predstavimo. Pri tem je priporočeno, da se upošteva standardna struktura poglavij poslovnega načrta (več o tem v nadaljevanju). Pisanja poslovnega načrta se lahko lotimo na tri načine:
Pri pisanju je pomembno, da smo čim bolj kratki in jedrnati, saj nihče ne bere rad razvlečenih dokumentov. Poslovni načrt je seveda usmerjen v prihodnost, vseeno pa je pomembno, da ohranjamo poslovni realizem in ne pretiravamo, prav tako pa jasno predstavimo kaj so preverjene predpostavke na trgu in kaj ne.
Prenesite našo brezplačno predlogo za pisanje poslovnega načrta:
Poslovni načrt je živ dokument, kar pomeni, da je potrebno sprotno dopolnjevanje in spreminjanje. Noben načrt ne preživi stika s trgom, oziroma z drugimi besedami, v poslovnem načrtu je lahko veliko predpostavk, ki jih je potrebno preveriti na trgu.
Za te namene je vse bolj popularno, da se na podlagi poslovnega načrta izdela kanvas poslovnega modela, ki je neke vrste vizualni povzetek poslovnega načrta, omogoča pa nam rapidno pivotiranje ter sistematično preverbo predpostavk.
Poslovni načrt ima standardizirana poglavja. Kot omenjeno glede na namen poslovnega načrta lahko naletimo na različne obsege poglavij, včasih so celo kakšna dodana ali odvzeta, ne glede na to, večina poslovnih načrtov vključuje naslednja poglavja:
Prezentacija poslovnega načrta
Povzetek poslovnega načrta (več o tem v nadaljevanju)
Predstavitev podjetja in poslovne ideje
Tržne in druge analize
Načrt trženja in prodaje
Tehnologija in produkcija
Ekipa
Kritična tveganja in obvladovanje tveganj
Terminski plan
Finančni načrt
Poglejmo si sedaj bolj podrobno, kaj vse vključiti v posamezno poglavje poslovnega načrta. Pri pisanju poslovnega načrta si lahko pomagate tudi z vprašanji investitorjev, to so vprašanja na katera želijo imeti investitorji odgovor preden se odločijo za investicijo.
Preden se poglobimo v vsako posamezno poglavje, ne pozabite tudi na:
Prvo poglavje je namenjeno predstavitvi podjetja in same poslovne ideje oziroma projekta / investicije. Če ima podjetje daljšo zgodovino to tudi na kratko opišemo.
Za najbolj uspešno realiziranimi poslovnimi načrti običajno stoji ekipa, ki dobro pozna trg in panogo. Če načrtujemo vstop v povsem novo panogo, je ključno, da to čim bolje spoznamo. Namreč vsaka panoga ima svoje značilnosti, konkurente, trende in pravila poslovanja.
Slabše, kot poznamo trg, bolj pomembna je dobra tržna analiza. Analizo lahko pripravimo s tehnikami zbiranja podatkov »izza mize« (pregled internih in eksternih dokumentov), ali s konkretno raziskavo na terenu (intervjuji z deležniki). Analize kupcev pa se lahko izvajajo tudi s konkretnimi eksperimenti preko digitalnih orodij.
Poznamo šest osnovnih vrst analiz, ki jih lahko vključimo v poslovni načrt:
Ciljni trg lahko segmentiramo po demografskih, geografskih ali psihografskih značilnostih, lahko pa tudi na podlagi življenjskega stila in navad ali po kakšnih drugih faktorjih. Pri analizi kupcev je zelo pomembno, da odgovorimo na naslednja vprašanja:
Pogosto poslovni načrt vključuje tudi SWOT analizo. Ta zajema predstavitev prednosti in slabosti (notranji faktorji) ter priložnosti in nevarnosti (zunanji faktorji). SWOT analizo se lahko aplicira ali na celotno podjetje ali na posamezni proizvod.
Predstavitev proizvodov oziroma storitev v kombinaciji s pripravljenimi analizami je podlaga za pripravo načrta trženja in prodaje. Ta običajno temelji na 4P (lahko tudi 7P), to je »product« (naša rešitev), »pricing« (cenovna strategija), »promotion« (tržno komuniciranje) in »placement« (distribucija).
Verjetno gre za najbolj pomembno poglavje poslovnega načrta, saj je brez končne prodaje podjetje oziroma projekt težko uspešen. Pogosto se napačno predpostavlja, da kupci pridejo kar sami, če imaš le dovolj inovativno rešitev. V resnici pa ima vsako uspešno podjetje močan marketinški ali prodajni motor, ki skrbi za nenehno pridobivanje in ohranjanje kupcev.
Podjetja pogosto ceno določijo »po občutku«, čeprav poznamo več metod določanja cen, kot so:
Lahko pa se cena določi tudi na podlagi strategij, kot so strategija posnemanja smetane, penetracijske cene, lihe cene, vodilne cene, geografsko diferenciranje, oportunistično postavljanje cen, itn. V sklopu določitve cen ne smemo pozabiti tudi definirati politike popustov. Nato sledijo naslednja poglavja:
Za pomoč vam dodajamo tudi listo s katero si lahko pomagate pri izboru pravih prijemov na področju tržnega komuniciranja in digitalnega marketinga:
Oglaševanje | Pospeševanje prodaje | PR | Neposredno trženje |
Tiskani oglasi Radijski oglasi Televizijski oglasi Zunanja stran embalaže Priloge v embalaži Filmi in videi Brošure in knjižice Letaki in zgibanke Imeniki Ponatis oglasov Oglasne deske Prikazovalniki Avdiovizualni materiali Simboli in logotipi | Nagradne igre Darila Vzorci Sejmi Prodajne razstave Predstavitve Kuponi Znižanja Nizko-obrestni krediti Zabave Prodaja »staro za novo« Prodajne znamke Vezana prodaja | Tiskovna poročila Govori Seminarji Letna poročila Dobrodelna darila Sponzorstva Objave Odnosi s krajevnim okoljem Lobiranje Predstavitvena oblačila Revije podjetij Dogodki | Katalogi Neposredna pošta Trženje po telefonu Elektronska prodaja Televizijska prodaja Prodajne predstavitve Prodajna srečanja Nalepke, značke Brezplačna svetovanja Demonstracije SMS sporočila Grafiti ipd. |
Ne smemo pa pozabiti tudi na digitalni marketing, kjer je prav tako veliko različnih prijemov med katerimi lahko izbiramo. Nekaj najpogostejših:
Po tem, ko se v poslovnem načrtu jasno predstavi, kako se bo pridobivalo kupce, je potrebno seveda predstaviti tudi, kako se bo kupcem zagotovilo dobavo in vse povezano s tem. Tako pridemo do tehnologije, proizvodnje in ključnih dobaviteljev v procesu proizvodnje.
V poglavju tehnologije in proizvodnje se lahko predstavi naslednje potencialne vsebine, odvisno od narave posla (proizvodnja, trgovina ali storitveno podjetje imajo dokaj drugače predstavljeno to poglavje):
Pregledna tabela, ki vam lahko pomaga pri načrtovanju proizvodnje:
Surovine | Proizvodnja | Proizvodi |
Nakup Dobavitelji Organizacija nabave Stroški Vrste nabav Kontrola kvalitete Zaloge (ravnanje) Dobava | Delovne naloge Materiali Energija Zaposleni Oprema Prostori Načrt proizvodnje | Kontrola kvalitete Pakiranje Skladiščenje Zaloge Pošiljke |
Pri tehnologiji in proizvodnji ne smemo pozabiti opisati tudi sredstva, ki jih bomo namenili raziskavam in razvoju, kar se mora odražati tudi v finančnem načrtu. Pogosto se v to poglavje ali kot samostojno poglavje doda tudi:
Uspeh vsakega poslovnega projekta je v veliki meri odvisen od ljudi. Zato je pomembno, da je v poslovnem načrtu dobro predstavljena tudi ekipa, ki stoji za projektom.
Ključno osebje (podjetniki, management) je običajno podrobno predstavljeno, skupaj z referencami in slikami. V poslovni načrt pa se običajno vključijo tudi druga poglavja z vidika ekipe in kadrov, kot so:
Vsak poslovni projekt nosi tudi določena tveganja. Tveganja se opredeli v poslovnem načrtu predvsem zato, da se na njih ustrezno pripravimo in optimalno reagiramo. Prav tako je pomembno, da se zunanji deležniki (investitorji) zavedajo tveganj ob vstopu v projekt.
V poslovnem načrtu naštejemo vsa tveganja, ki se jih spomnimo in sicer na ravni podjetja, panoge, poslovnega okolja ali posamezne države. Ocenimo verjetnost njihove uresničitve, ovrednotimo verjetnost finančne škode, predvsem pa pripravimo načrt v primeru nastanka posameznega tveganja.
Primeri najpogostejših tveganj:
Terminski plan prikazuje načrtovan časovni potek realizacije poslovne operacije. Zastavljenim strateškim poslovnim ciljem doda časovno dimenzijo, ki je poleg finančne seveda ključna. Terminski plan se lahko prikaže v tabeli ali z Ganttovim diagramom.
Najpogosteje terminski plan vključuje naslednje elemente:
Poleg vsebinskega dela, je pomemben del vsakega poslovnega načrta tudi finančni načrt. Tega je običajno bolj zahtevno pripraviti, kot vsebinski del, sploh če nimamo znanja s področja poslovnih financ.
Finančni načrt je sestavljen iz treh delov:
V sklopu finančnih projekcij prikažemo tri glavne izkaze:
Ločeno se v finančnem načrtu lahko prikaže tudi:
Pri zagonskih podjetjih je pogosto preveč neznank za pripravo finančnih projekcij, zato se običajno pokaže napredek poslovanja na podlagi inovacijskih metrik. Več o izdelavi finančnega načrta pa si lahko preberete v naši ločeni objavi.
Poslovni načrt skušamo napisati čim bolj kratko in jedrnato, kar pomeni, da damo čim več podrobnosti v priloge. Priloge so odvisne od namembnosti poslovnega načrta in vsebinskih poudarkov, ki so pomembni za bralca.
Najpogostejše priloge poslovnemu načrtu:
Preden bralec nameni pozornost celotnem poslovnemu načrtu, ga je običajno potrebno prepričati s povzetkom poslovnega načrta.
Povzetek poslovnega načrta ni uvod v poslovni načrt ali pa zgolj vsebinski povzetek, kaj se v poslovnem načrtu nahaja, temveč gre za poslovni načrt v malem, ki poudarja ključne elemente poslovnega načrta, ki izkazujejo dejansko poslovno priložnost.
Povzetek poslovnega načrta je idealno dolg eno do dve strani, ni pa priporočljivo, da je daljši od treh strani oziroma od 10 % originalnega dokumenta (poslovnega načrta). Dokument mora biti realen, strukturiran, tekoče berljiv, zanimiv in navdušujoč. Prav tako kot vsak dokument naj ima tudi povzetek svoj uvod oziroma začetek, jedro in zaključek.
Ne smemo pozabiti tudi na ti, da mora biti povzetek poslovnega načrta skladen s celostno grafično podobo podjetja in mora vsebovati kontaktne podatke.
Če gremo sedaj konkretno na strukturo povzetka poslovnega načrta, lahko rečemo, da naj bi bila ta standardna, kot to velja za poslovni načrt. V uvodu se poudari, kaj je sploh ideja oziroma podjetniška priložnost oziroma kateri problem se rešuje in kako velik je. Prav tako se navede, v kateri panogi se nahaja podjetje in kakšni so osnovni trendi panoge.
V jedru se navede ključne informacije iz poslovnega načrta. Le-te so:
V zaključku povzetka poslovnega načrta avtor poudari, kakšna so pričakovanja do bralca poslovnega načrta (investitorja) in kaj oziroma kakšen je lahko bralčev interes (ROI). Za vsak sestavni del poslovnega načrta napišemo stavek ali dva.
Torej, povzetek poslovnega načrta naj bo napisan tako, da ga bralec lahko prebere v petih minutah in da mu je po tem, ko ga prvič prebere, takoj jasno, kje se skriva poslovna priložnost. Povzetek mora biti kratek, jedrnat in enostaven za razumevanje. Za dober povzetek poslovnega načrta si je namreč potrebno vzeti čas, saj gre, kot omenjeno, za enega najbolj zahtevnih delov poslovnega načrta.
Na koncu si lahko zelo pomagamo s pisanjem poslovnega načrta, če pogledamo kakšen primer, sploh če je v enaki ali sorodni panogi. Ker gre pri večini poslovnih načrtov za poslovno skrivnosti, je vzorčen primer relativno težko dobiti. Vendar na srečo obstaja drugi vir, kjer si lahko pogledamo primere dobro pripravljenih poslovnih načrtov. To so diplomske in magistrske naloge.
Centralna ekonomska knjižnica objavlja diplomska in magistrska dela in če v iskalniku del vtipkate besedno zvezo poslovni načrt, boste dobili dobre primere poslovnih načrtov, s katerimi si lahko pomagate pri pripravi lastnega poslovnega načrta.
Izdelave poslovnega načrta se lahko lotimo na naslednje načine:
Največkrat je najbolj smiselno, da se poslovnega načrta loti ekipa sama, saj ima največ informacij pri roki, prav tako je pisanje poslovnega načrta pomemben del procesa v sklopu zagona novega podjema, projekta ali investicije. Sploh, kadar gre za zagon novega podjetja, interne investicije ali diplomsko delo je pomembno, da poslovni načrt napišemo sami.
V primerih, ko gre za pomanjkanje časa, večje investicijske projekte (kjer so pomembni obsežni elaborati), investicijski program za javne projekte, ali pa ko gre za pridobivanje klasičnih bančnih virov financiranja ali nepovratnih sredstev, se lahko obrnemo tudi na zunanje strokovnjake. Lahko tudi kombiniramo pristope, ko vsebinski del poslovnega načrta napišemo sami, finančni načrt pa nam izdela zunanji strokovnjak.
Prednosti, če za izdelavo poslovnega načrta izberete eksperta:
Storitev izdelave profesionalnega poslovnega načrta je seveda nekoliko dražja.
Prenesite našo brezplačno predlogo za pisanje poslovnega načrta:
Če se odločimo za zunanjo pomoč se odpre še vprašanje cene izdelave poslovnega načrta. Za enostavne poslovne načrte se te gibljejo nekaj tisočakov, profesionalni poslovni načrti pa stanejo od 5.000 do 15.000 EUR, lahko tudi več, če gre za večji obseg dela ali zahtevne investicijske projekte.
Upamo, da ste v tem članku pridobili vse potrebne informacije, ki jih potrebujete za izdelavo poslovnega načrta. Sicer vzame pisanje kar nekaj časa, je pa izjemno nagrajujoča aktivnost, predvsem pa ob prvem pisanju poslovnega načrta pridobimo izjemno veliko novega poslovnega znanja.